Livsstil

Mandags motivation: Travlhed og stressede perioder

Hej med jer.

Som jeg skrev sidste mandag, vil jeg tage nogle motiverende emner op på bloggen hver uge. Den første “mandags motivation” skal handle om travlhed, og dermed stressede perioder i ens liv. Eksempelvis her op til jul. Der er mange af jer, der enten studerer og læser til eksamen her op til jul, eller jer, der har ekstra travlt på arbejdet, hvor de sidste opgaver skal løses, inden vi går ind i det nye år. Derfor tænkte jeg, at det ville være et godt tidspunkt at tage det op på.

Jeg ønsker dog lige at pointere noget. Det er ikke værdigt over for dig, at presse dig selv, hele tiden, hvis du ikke har en realistisk modpol, der indeholder godt med søvn, opladning af batterier, kost, bevægelse og glæde. Vi har i daglig tale tendens til at lyde travle. Den travle hverdag. Der er altid fart på.

Jeg har selv haft svært ved at lytte til mig selv og min krop og stoppe op i tide, INDEN jeg når dertil. Jeg er også begyndt at tænke realistisk om – ikke bare hvor meget jeg kan, men hvor meget jeg gider og kan overskue.

Jeg er selv typen, der godt kan lide at have travlt. Faktisk trives jeg i, at have flere bolde i luften på én gang. Omvendt keder jeg mig ganske hurtigt, hvis jeg ikke har noget på programmet. Det er dog noget jeg øver mig i (og er blevet bedre til), så jeg passer på, at jeg ikke har FOR mange bolde i luften i min iver efter at nå at lave så meget som muligt. Nu studerer jeg ikke længere, men selvom jeg dengang skulle skrive og læse til adskillige eksamener, så kunne jeg samtidig synes, at det var en god idé at tage til udlandet, at have flere jobs ved siden af studiet og så videre. Hvorfor skulle jeg ikke kunne nå det hele? På den side er jeg ofte optimistisk. Og med nogle gode tips og noget planlægning, så kan du komme helskindet igennem det hele. Her kommer mine tips i en travl periode.

Planlæg forud og kend dig selv. Lær at håndtere din tid. Da jeg i sin tid skulle skrive opgaver, var det ofte over en forholdsvis kort periode. Det krævede for mig god planlægning, selvom jeg også arbejder godt under en smule pres. Jeg fik altid læst opgavebeskrivelsen igennem, jeg fik lavet selve grundstenen til opgaven i form af en slags indholdsfortegnelse, hvori der stod alle de områder eller emner, jeg skulle arbejde med. Under disse punkter fik jeg så brainstormet, hvad jeg ville gå i dybden med, hvilke teorier og teoretikere jeg kunne bruge, hvilke bøger der kunne være gode og så videre. På den måde vidste jeg hvor omfattende opgaven ville være, hvor meget tid det ville kræve, samt hvorvidt jeg skulle spare med andre. Efter dét kunne jeg godt holde en lille pause, for at kunne starte på en frisk. Det har jeg gennem mine år på skolebænken lært, at det fungerer for mig på den måde. Dermed er det vigtigt, at du kender dig selv, hvordan og i hvilke situationer du bedst arbejder. Mærk efter. Arbejder du bedst under pres eller ej. Lad være med nødvendigvis at gå til arbejdsopgaven som alle andre gør. Gør det på din egen måde.

Lad være med at udskyde de små ting. Når min to-do liste er fyldt med uoverskueligt mange ting, som jeg skal lave, ja så ender jeg oftest med at blive så forvirret, at jeg ikke får lavet ret meget. Sådan har det været for mig i virkelig mange år, men jeg har efterhånden øvet mig i at være så effektiv som muligt. Start i det små. Det kan for eksempel være at gå ned med skraldespanden med det samme, i stedet for at lade den stå overfyldt. Det kan være at læse din opgave igennem nu, i stedet for senere. Det kan være at gå i seng, når du har besluttet dig for det, i stedet for at se et ekstra afsnit af yndlingsserien. Få taget opvasken om aftenen i stedet for dagen efter. Det er alle de små ting i hverdagen, der kan blive til små irritationsmomenter, og det hober sig op. De kan medføre rigtig meget stressfaktor, hvis man i forvejen føler sig presset. Hvis du har 100.000 ting at ordne, er det demotiverende at komme hjem til et hjem fyldt med opvask, eller at skraldeposen går i stykker fordi den er overfyldt, og du samtidig har sovet mindre. Det kan lyde kedeligt, men i det store hele virker det, at ordne alle disse småting, for det kan skabe ro i hoved og sind, og dermed give plads til motivation og drive til din arbejdsopgave. Nu skal det heller ikke lyde som om, at det er vigtigere at tage opvasken frem for en vigtig opgave der har en kort deadline. Men de små ting kan øge følelsen af stress. Når jeg personligt for klaret en lille ting på dagsordenen, så kan det motivere mig til at gå videre med den næste, større opgave. Det skaber en positiv og effektiv cyklus.

Hvis det hele føles uoverskueligt, så sæt dig ned og tænk: Hvad kan jeg gøre lige nu og her for at afhjælpe min stressede hverdag, og så bare gør det! Det er okay at sige fra. Det er noget jeg altid har haft svært ved. Jeg er enormt stædig, og vil helst selv gerne ordne tingene. Jeg vil gerne være med til alt, for ikke at gå glip af noget, men nogle gange må du også bare se indad. Hvad har du brug for lige nu? Tænk på dig selv. Det er helt okay ikke at være med til alt.

Husk det kun er midlertidigt. Som regel er meget travle perioder netop perioder. Underforstået, de varer ikke evigt. Og ofte bliver de efterfulgt af en form for ferie, en weekend eller andet positivt, du kan se frem til. Forsøg at rette fokus på det positive frem for hvor travlt du har det og hvor hårdt det er for dig. Andre kan godt føle med dig og synes det er synd for dig, men det hjælper jo ikke på din situation – tværtimod. Du forstærker bare din følelse af stress og arbejdspres. Du er selv herre over, hvordan du kommer over på den anden side, og hvordan du vælger at håndtere situationen.

Lær at sige fra. Den hører lidt til dét med at kende sig selv. Som jeg skriver ovenover, er det vigtigt, at kende sin egen smertetærskel for, hvor meget du kan rumme (på en dag, en uge etc.). Der vil altid være ting, man mere eller mindre skal, som i perioder kan være demotiverende. Men derfor kan du jo for eksempel ikke lade være med at møde op på arbejde eller i skole. Du kan derimod lade være med at sige ja til andre ekstra ting i hverdagen, der giver en følelse af stress.

Bed om hjælp. Når du er i travle perioder er det vigtigt, at du italesætter det over for familie og venner. Så kan de formentlig bedre forstå, hvorfor du ikke er lige så nærværende i en periode, og ikke har så meget tid. Sig til din bedre halvdel, at du syntes det kunne være dejligt, hvis han ordner nogle af de ting, som du måske plejer at gøre derhjemme. Det hjælper at tale højt, når du føler dig presset. Og det er med til at du passer på dig selv.

Jeg håber dette skriv kunne give lidt inspiration for nogle af jer. Jeg er absolut ingen ekspert, men det er i den grad noget, jeg selv arbejder med.

 

 

 

 

 

 

Relaterede indlæg

4 Kommentarer

  • Svar
    Camilla Sofie
    18. december 2017 den 20:38

    Skide godt skrevet. Du har så meget ret i hvad du siger! Det er først efter, at jeg er flyttet hjemmefra, at jeg har opdaget vigtigheden i at få gjort de der småting, så de ikke fylder senere når der lige pludselig ikke er plads til dem og de så forekommer uoverskuelige! Det kan fx være at tage opvasken eller gå ned med skraldet, inden den bliver overfyldt 🙂 det er småting, men de er også vigtige at få ud af systemet så man kan bruge sin energi på noget andet senere 🙂

    • camillakorsgaard
      Svar
      camillakorsgaard
      19. december 2017 den 8:08

      Tusind tak, Camilla. Jeg er glad for at du kan lide det og kan se en mening med det. 😊

  • Svar
    BLOGBYCC
    18. december 2017 den 23:14

    Det har taget mig mange år at lære at sige fra, faktisk kæmper jeg stadig med det, nu 25-år gammel. Åh. Men hey! det bliver bedre og bedre :-*

    • camillakorsgaard
      Svar
      camillakorsgaard
      19. december 2017 den 8:10

      Så længe du er bevidst omkring det, så er man nået langt. Jeg øver mig også stadig, og synes ikke det er nemt endnu 😄
      Tak for dit input.

    Skriv kommentar